Natasja gooit het roer om en volgt de praktijkleerroute

Natasja gooit het roer om en volgt de praktijkleerroute

woensdag 31 juli 2019

Natasja Jans begint in september samen met 51 andere studenten aan de praktijkleerroute van Noorderboog. De praktijkleerroute leidt op tot verzorgende IG met de dubbelkwalificatie ‘medewerker maatschappelijke zorg’. Natasja is opgeleid als apothekersassistente en gastouder. Zij werkte onder andere jaren als apothekersassistente in een apotheek in Zeist en op de klantenservice van farmaceutische groothandels in Staphorst en Meppel en als gastouder.

Summercourse en meelopen op de afdeling

Natasja loopt nu alvast warm. Ze volgt de summercourse, die Noorderboog speciaal voor deze studenten ontwikkelde en ze loopt vanaf juni al mee in Zonnekamp. Hier gaat ze vanaf september leren en werken. “Dat vind ik prettig, want anders is in september alles nieuw. Ik vond het in het begin heel spannend om naar het werk te gaan. Spannend omdat ik met nieuwe collega’s ging samenwerken en omdat ik niet precies wist wat ze van me zouden verwachten.”

Waarom kiest Natasja voor de praktijkleerroute?

Het spreekt Natasja aan dat ze straks niet alle dagen in de schoolbanken zit met zestien- en zeventienjarigen, maar dat ze de opleiding voornamelijk volgt samen met andere volwassenen met diverse achtergronden. “Ook vind ik het fijn dat ik gedurende opleiding al betaald krijg en dat ik het eerste jaar op dezelfde plek leer en werk.” Drie jaar geleden informeerde ze al eens bij het Drenthe College naar de mogelijkheden om een zorgopleiding te volgen. Het kwam er niet van. “De laatste jaren heb ik veel voor anderen gezorgd, nu ben ik zelf eens aan de beurt.”

Hoe ervaart Natasja het werken in de zorg?

“In het begin vond ik het heftig en ik dacht wat overkomt mij hier en vind ik dit wel leuk?  

Ik ben geplaatst op een afdeling waar mensen met dementie wonen. Ik vond het moeilijk om contact met hen te maken. Vanaf het moment dat dit lukte, vind ik het leuk”. Natasja vertelt over haar kantelpunt: “Een bewoner gaf aan dat hij het leven niet leuk meer vond en dat hij dood wilde. Ik merkte dat hij onrustig was en ik vond het lastig om hier mee om te gaan. Toen hij alleen in zijn kamer was ging ik op de rand van zijn bed zitten en ik begon tegen hem te praten over een foto waar hij als opa tussen zijn kleinkinderen stond. ‘Ik weet niet meer wie ze zijn’, zei hij. Ik vond dat zielig en zei dat het me heel moeilijk voor hem leek. “Het is ook zo wazig in mijn hoofd en ik kan dat geen plekje geven”. Ik verplaatste mij in zijn leefwereld en zo voerden we aan de hand van foto’s een gesprek. Dat was zo leuk. Aan het eind pakte hij mijn hand en bedankte hij mij.”   

Natasja vervolgt: “Met een andere bewoner zat ik aan tafel. Zij wilde niets. Toen ben ik zelf een puzzel gaan maken en op een gegeven moment zag ik haar hand richting de puzzelstukjes gaan. Nu wil ze iedere keer met me puzzelen.”

Wat verwacht Natasja van de opleiding?

“Ik vind het spannend en ben benieuwd hoe het leren me afgaat. Ik sta vanaf september wekelijks 24 uur op de werkvloer. Daarnaast ben ik 8 uur met school bezig. De opleiding volg ik op de afdeling zelf. De invulling is voor mij nog onduidelijk. Dat is niet erg. Bij de start is duidelijk gezegd dat dit traject nieuw is voor Noorderboog en dat daardoor alles niet gestructureerd verloopt. Tegen het vak rekenen zie ik niet op. Als apothekersassistente rekende ik ook veel. Engels vind ik wel spannend. Ik heb er in ieder geval veel zin in.”

Laatste nieuws