Governance code
Noorderboog hanteert de zeven principes van de Governance Code Zorg 2022.
1. Goede zorg
Onze missie is dat wij bijdragen aan gezondheid en welbevinden, wat het leven betekenis geeft. Dit doen we door ouderen en iedereen met ouderenproblematiek professionele en persoonsgerichte ondersteuning en zorg te bieden.
Bij Noorderboog doet iedereen ertoe. Dit geldt voor de cliënt, de mantelzorger, de medewerker, de vrijwilliger, kortom voor iedereen met wie wordt samengewerkt. We geven hier invulling aan vanuit het gedachtengoed van Positieve Gezondheid en het goede gesprek. Het kwaliteitskader is leidend in het bieden van kwalitatief hoogwaardige zorg, die voldoet aan professionele standaarden en eigentijdse kwaliteits- en veiligheidseisen.
2. Waarden en normen
De kernwaarden van Noorderboog zijn:
- Deskundigheid;
- Toegankelijkheid;
- Verbinding;
- Daadkracht;
- Liefde;
- Plezier.
Vanuit de drie strategische ambities worden deze waarden verbonden aan gedrag.
- Goed werkgeverschap
- Verbinding in de regio
- Samenwerken aan kwaliteit van bestaan
Noorderboog wil een lerende organisatie zijn. Dit betekent dat gestimuleerd wordt dat medewerkers bij elkaar in de keuken kijken. Zowel voor de teams met medewerkers (zorg en ondersteuning) als voor leidinggevenden zorg en dienstverlening zijn er coachingsmomenten. Driemaal per jaar worden de ontwikkelingen in de organisatie besproken tijdens de tertiaal evaluatie. Ook dit zijn belangrijke leermomenten om met elkaar de successen te delen en te bepalen waar bijgestuurd moet worden.
Binnen Noorderboog is een vertrouwenspersoon aangesteld en is een klokkenluiderregeling beschikbaar. In het handboek Governance zijn procedures opgenomen om belangentegenstelling te voorkomen of te signaleren en het te verhelpen.
3. Invloed van belanghebbenden
De medezeggenschap van medewerkers en cliënten is binnen Stichting Noorderboog op een drietal niveaus geregeld:
- De Ondernemingsraad (OR);
- De Cliënten Medezeggenschapsraad (CMR);
- De Verzorgende en Verpleegkundige Adviesraad (VVAR).
4. Inrichting Governance
De Raad van Bestuur legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht. Hiervoor zijn er jaarlijks zes gezamenlijke vergaderingen. De besluiten worden vastgelegd in de besluitenlijst. Naast de vergaderingen van de Raad van Toezicht vergaderen de Auditcommissie Financiën en de Commissie Kwaliteit en Veiligheid voorafgaande aan de vergaderingen van de Raad van Toezicht. Deze commissies verrichten voorbereidende werkzaamheden en ondersteunen daarmee het toezicht dat de Raad van Toezicht uitoefent.
Naast deze vergaderingen vergadert de Raad van Toezicht jaarlijks met de medezeggenschapsorganen (OR, CMR en VVAR).
Jaarlijks heeft de Raad van Toezicht een tweedaagse. Een vast onderdeel hiervan is de zelfevaluatie. Deze vindt eenmaal per twee jaar plaats onder leiding van een externe begeleider. De evaluatiepunten worden gedeeld op de NVTZ site.
5. Goed Bestuur
De Raad van Bestuur richt zich bij de vervulling van zijn taak op het belang van de zorgorganisatie op korte en lange termijn, vanuit het perspectief van het realiseren van de maatschappelijke doelstelling van de organisatie en de centrale positie van de cliënt daarin. In de besluitvorming door de Raad van Bestuur zijn de belangen van de cliënten en medewerkers geborgd door een zorgvuldige procedure, waarin het voorgenomen besluit ter advisering, instemming of goedkeuring in een consultatieronde kan worden voorgelegd aan de Ondernemingsraad, de Cliënten Medezeggenschapsraad en de Verpleegkundigen en Verzorgenden Adviesraad. De Raad van Bestuur komt tot een definitief besluit, mede op basis van de resultaten van de consultatieronde.
De besluiten worden vastgelegd in de besluitenlijst. In het reglement van de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht wordt beschreven hoe de werkwijze is van de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht en hoe de informatievoorziening plaatsvindt.
6. Verantwoord toezicht
De Raad van Toezicht is het orgaan dat toezicht houdt op de realisatie van de organisatiedoelstellingen, de risico’s die dat met zich mee kan brengen en de manier waarop verantwoording wordt afgelegd aan de belanghebbenden. Een andere taak is het benoemen, evalueren, ondersteunen en adviseren van de Raad van Bestuur. De leden van de Raad van Toezicht werken niet binnen de organisatie, maar bekleden elders een maatschappelijke functie. Leden van de Raad van Toezicht zijn benoemd zonder last of ruggenspraak.
De Raad van Toezicht bestaat uit vijf leden. Ieder lid van de Raad van Toezicht behartigt het belang van het concern als geheel en niet een deelbelang. De leden van de Raad van Toezicht hebben oog voor zowel het organisatiebelang, de belangen van alle betrokkenen (met inbegrip van cliënten en medewerkers), als voor het maatschappelijk belang.
- Toezichtplan
In dit plan is de werkstijl van de Raad van Toezicht beschreven aan de hand van vijf kenmerken, namelijk regie op de agenda, gebruik van diverse bonnen, onderbuikgevoel, een elkaar aanvullend team en rolbewustzijn. Ook heeft de Raad van Toezicht de aandachtspunten vastgesteld aan de hand van de speerpunten van de organisatie. Per speerpunt is benoemd waar de Raad van Toezicht in het bijzonder op toeziet, hoe ze dit monitoren en wat vanuit de toezichthoudende rol bereikt wordt. Het toezichtplan is te lezen via deze pagina.
De Raad van Toezicht kent drie vaste commissies: de commissie Kwaliteit en Veiligheid, de Auditcommissie Financiën en de Remuneratiecommissie. De werkwijze van de commissies is uitgewerkt in reglementen. In de commissies worden verdiepende gesprekken met de bestuurder gevoerd.
De commissie Kwaliteit en Veiligheid bespreekt de relationele, professionele en organisatorische aspecten van de kwaliteit en veiligheid van de zorg en diensten van Noorderboog.
De Auditcommissie Financiën bespreekt het financiële beleid en beheer, zoals de inzet van de financiële middelen, de risicobeheersing en controlesystemen, de naleving van wet- en regelgeving en Governancecode en bevindingen en aanbevelingen van de externe accountant. Doorgaans sluiten medewerkers vanuit de organisatie bij deze gesprekken aan.
De Remuneratiecommissie verzorgt voorstellen voor de Raad van Toezicht over het bezoldigingsbeleid van de Raad van Toezicht en het totale beloningspakket van de individuele bestuurder, inclusief de prestatiecriteria voor de bepaling van de variabele beloning op basis van de Wet normering topinkomens (WNT). In deze commissie wordt het functioneren van de bestuurder beoordeeld en de onderlinge samenwerking tussen Raad van Toezicht en Raad van Bestuur besproken.
7. Permanente ontwikkeling professionaliteit en deskundigheid
De bestuurder werkt continu aan zijn eigen ontwikkeling. Dit wordt besproken in de Remuneratiecommissie. De bestuurder zit in een externe intervisiegroep van de NVZD. In 2024 is hij geheraccrediteerd door de NVZD. Het functioneren van de bestuurder wordt jaarlijks beoordeeld in de Remuneratiecommissie.
De Raad van Toezicht evalueert het eigen functioneren na iedere vergadering en tijdens de tweedaagse. De procedure zelfevaluatie is een onderdeel van het handboek Governance. Vanuit het programma Goed Toezicht van de NVTZ worden de leerpunten gedeeld op de site. Ook worden op de site van de NVTZ de deskundigheid, de professionaliteit en de gevolgde opleidingen van de leden van de Raad van Toezicht vastgelegd.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie op de website van de Governance Code Zorg.
