Praktische informatie wanneer u bij ons komt wonen
-
Als Noorderboog uw zorg gaat leveren, neemt een van onze zorgbemiddelaars contact met u op voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek verzamelen we uw persoonlijke en medische gegevens. U ontvangt uiteraard ook informatie over onze zorgverlening en over Noorderboog. Tijdens het intakegesprek vragen we wie uit uw omgeving als uw contactpersoon we kunnen registreren in uw zorgdossier. Dit kan een familielid zijn of iemand anders uit uw directe omgeving. Voor informatie-uitwisseling of vragen over de zorg kunnen wij uw contactpersoon benaderen. Uiteraard gebeurt dit in overleg met u.
-
Bij de start van de zorg krijgt u een eerst verantwoordelijke verzorgende (EVV'er) toegewezen. Hij of zij is verantwoordelijk voor de continuïteit van de totale zorg aan u. De EVV'er bespreekt alle zorgvragen met u en/of uw vertegenwoordiger. Afhankelijk van uw indicatie hebt u op vooraf vastgestelde momenten overleg met de EVV'er, specialist ouderengeneeskunde/huisarts en/of andere behandelaars. Tijdens dit overleg wordt uw zorg en uw behandeling besproken, geëvalueerd en afgesproken. U of uw vertegenwoordiger verleent goedkeuring aan de afspraken die worden gemaakt.
-
Wanneer u verhuist naar een verpleeghuis of woonzorgcentrum van Noorderboog, dan krijgt u een informatiemap uitgereikt met daarin diverse informatie en tips.
U ontvangt informatie van uw zorgbemiddelaar (deel 1) en informatie van uw Eerst Verantwoordelijk Verzorgende (deel 2).
-
In uw zorgdossier nemen wij alle gegevens van u op, die van belang zijn voor de verlening van zorg en/of het verblijf in één van onze locaties.
-
Het zorgleefplan is onderdeel van uw zorgdossier. Dit plan wordt in overleg met u vastgesteld. Hierin staan de afspraken die met u zijn gemaakt over uw (dagelijkse) zorg en behandeling en over de activiteiten waaraan u deelneemt. Dit zorgleefplan is persoonlijk en staat centraal in de zorg- en dienstverlening aan u. Met uw persoonlijk begeleider praat u regelmatig over uw zorgleefplan. Indien nodig wordt het plan op basis van die gesprekken bijgesteld. Als u akkoord gaat met de afspraken die zijn gemaakt, wordt aan u of uw vertegenwoordiger gevraagd het plan te ondertekenen. Dit geldt ook wanneer wijzigingen in het zorgleefplan plaatsvinden.
-
In uw medisch dossier worden al uw medische gegevens bewaard. Ook het indicatiebesluit, dat wij rechtstreeks via het CIZ hebben ontvangen, bewaren wij in uw medisch dossier. Daarnaast bewaren wij een kopie van uw verzekeringsbewijs en de gegevens van uw contactpersoon die u hebt aangeleverd in het intakegesprek, in uw zorgdossier.
-
U hebt als cliënt recht op inzage in zowel uw zorgdossier als uw medisch dossier. Uw contactpersoon (meestal is dat een familielid) mag alleen uw zorgdossier inzien met uw toestemming. Hebt u een vertegenwoordiger aangewezen die uw belangen behartigt? Dan geldt het recht op inzage in uw zorgdossier ook voor hem of haar. Voor inzage in uw medisch dossier dient u altijd eerst een schriftelijke machtiging af te geven.
U kunt uw dossier inzien, kopiëren, corrigeren, aanvullen of vernietigen. Dit dient u schriftelijk bij ons aan te vragen. Meer informatie vindt onder Privacy.
-
Wat kosten het wassen van kleding? Wat kost een tv-aansluiting? Wat betaal ik voor een maaltijd?
-
Noorderboog heeft een app beschikbaar waarmee cliënten en hun naasten het cliëntendossier in kunnen zien. Dit is de ‘Mijn Noorderboog App’. Via deze verwantenapp lezen cliënten, hun wettelijk vertegenwoordigers of naasten mee in de rapportages, het zorgplan en de cliëntagenda.
Om toegang te krijgen tot deze app dient u of uw wettelijk vertegenwoordiger een toestemmingsverklaring te ondertekenen. Dit gebeurt tijdens de intake. De toestemmingsverklaring vindt u, net als de handleiding voor het gebruik van de Mijn Noorderboog App in de informatiemap.
-
NoviaCura is gespecialiseerd in mondzorgverlening voor kwetsbare doelgroepen, zoals mensen met dementie. NoviaCura heeft drie disciplines in huis: tandarts, tandprotheticus en de mondhygiënist.
NoviaCura rijdt de mobiele praktijk (dental car) met een rolstoellift tot bij de entree van de instelling. Hierdoor kunnen zij onze bewoners van goede mondzorg voorzien in een veilige en professionele omgeving.De volgende locaties maken gebruik van de diensten van NoviaCura:
- De Reestlanden
- De Schiphorst
- Kaailanden
- Irenehuis
- Zonnekamp
- Het Anker
- Jan Thijs Seinenhof
Vergoeding
De mondzorg van NoviaCura wordt vergoed vanuit de Wet langdurige zorg. Dit geldt alleen voor cliënten met een indicatie zorg met behandeling. In sommige gevallen kan het wenselijk zijn om aanvullend verzekerd te blijven; raadpleeg hiervoor uw ziektekostenverzekeraar.
Cliënten die in een woonzorgcentrum wonen gaan naar de reguliere tandarts (vergoeding vanuit de eigen zorgverzekering). -
Op deze pagina vindt u alle voorwaarden.